Masjid Umur 300 Tahun Masih Utuh Dan Kukuh Tidak Di Telan Zaman

Subscribe Us

Masjid Umur 300 Tahun Masih Utuh Dan Kukuh Tidak Di Telan Zaman



Sejak sekian lama, Thailand telah terkenal sebagai destinasi pelancongan, dan barangnya yang murah, pelbagai makanan yang enak,

Sejak sekian lama, Thailand telah terkenal sebagai destinasi pelancongan, dan barangnya yang murah, pelbagai makanan yang enak, dan bahkan komuniti setempatnya yang lembut dan ramah telah menarik minatnya.


Ia juga terkenal dengan rumah agama Buddha, yang kebanyakannya merupakan mercu tanda pelancongan utama negara yang terkenal dengan gajah putihnya.


Oleh itu, banyak orang berpendapat bahawa Thailand adalah destinasi yang hanya sesuai untuk penganut agama Buddha. Namun, sebenarnya, Thailand juga mempunyai daya tarikan tersendiri untuk menarik hati pelancong Muslim.


Sebilangan orang mungkin menganggap bahawa percutian halal di Thailand adalah perkara yang sukar.


Merasa sangat bertuah kerana menjadi tetamu istimewa di bahagian utara negara ini. Bangunan bersejarah di selatan Thailand kebetulan terletak di masjid tertua di wilayah Narathiwat Thailand, Kampung Teluk Manok (Kampung Teluk Manok) di Provinsi Bajo. 


Ia mempunyai sejarah lebih dari 300 tahun dan dikenali sebagai Masjid Wadil Husen (Masjid Wadil Husen) atau Masjid Teluk Manok (Masjid Teluk Manok), fakta telah membuktikan bahawa keaslian senibinanya bukan sahaja dapat menarik pelancong Muslim, tetapi juga negara-negara lain.


Struktur kayunya masih tinggi, yang secara tidak langsung membuktikan pengaruh lama Islam di bumi. Lebih mengejutkan ialah tidak ada paku yang digunakan untuk membangun masjid ini.


Menurut imam masjid tersebut, Ramli Ahmad (Ramli Ahmad), walaupun masjid ini berusia ratusan tahun, penduduk tempatan masih menggunakan masjid untuk solat dan pelbagai aktiviti keagamaan yang lain.


Dia juga merupakan pengasas masjid ketujuh, Wan Husen As-Sanawi, yang mengatakan bahawa masjid tersebut telah dipulihkan dua kali, iaitu, bumbung bekas yang diperbuat daripada jerami telah diubah dari tanah liat menjadi atap senggora.


Tiang kayu yang sebelumnya ditanam di bawah tanah telah dipotong dan dilekatkan untuk mengukuhkan lagi struktur bangunan.


Penduduk tempatan juga mengatakan bahawa paku yang digunakan juga terbuat dari kayu sehingga mereka dapat menghubungkan papan antara satu sama lain dengan teratur dan cantik.


Terdapat beberapa bahagian masjid yang menarik, termasuk tempat di mana Mu'azan melaungkan solat di atas masjid. Anda harus mendaki beberapa langkah untuk sampai ke tempat itu, agar suara doa dapat dilaungkan ke seluruh pelosok kampung tanpa pembesar suara.


Menurut sejarah, masjid ini dibina pada awal abad ke-17, zaman Universiti Peking.


Bagi pelancong asing, mudah untuk sampai ke masjid ini dari daerah Baggio, dan akan ada tanda untuk menolong mereka mencapai masjid bersejarah ini.


Ia hanya beberapa puluh minit dari jalan utama dan lorong-lorong antara sawah dan sawah. Pengunjung boleh mengagumi seni bina yang unik dengan ciri seni bina Thai, Melayu dan Cina.


Walaupun beberapa peralatan moden telah menghiasi bilik-bilik masjid ini, anda masih dapat menikmati realisme.


Selain masjid tertua di selatan Thailand, penulis juga terpesona dengan keindahan masjid terbesar di Provinsi Pattani di pusat bandar lama.


Nama panggilan masjid ini adalah Taj Mahal Thailand. Ia dibina pada tahun 1954 dan memerlukan masa 9 tahun untuk disiapkan.


Senibinanya jelas mirip dengan seni bina simbolik cinta di India, kerana terdapat kolam renang besar dan panjang di depan pintu masuk utamanya.


Selain dikelilingi oleh empat kubah yang lebih kecil dan dua menara, bangunan yang indah ini juga memiliki kubah besar.


Masjid ini juga mempunyai ruang solat yang besar dan koridor panjang untuk kemudahan pendudukan Islam di Pattani.


Provinsi Pattani adalah salah satu daripada empat wilayah yang berpenduduk paling ramai penduduk Muslim di selatan Thailand. Sebagai salah satu wilayah asal Provinsi Pattani yang baru dibuat, demografinya serupa dengan wilayah-wilayah di kebanyakan wilayah Muslim Melayu (seperti Narathiwat, Yala, Sa Tun dan Songkhla) tidak jauh berbeza.


Selain masjid terbesar di pusat Pattani, satu lagi mercu tanda komuniti Muslim di tanah Pattani adalah Masjid Kerisik atau Masjid Krue Se.


Tiang bulat masjid ini menunjukkan gaya seni bina Asia Barat, dan ciri pentingnya adalah bumbung berkubah yang tidak pernah berakhir.


Berdasarkan penduduk Kampung Ban Bana, penduduk telah membina sebuah kubur di laut, yang dipercayai ada kaitan dengan masjid bersejarah ini.


Masjid ini dikatakan telah dibangun pada masa pemerintahan Raja Naresuan Besar (1578-1593). Menurut gadis Cina legenda Ko Lim Chiao datang ke Pattani dengan kapal, Lihatlah abangnya yang telah mengahwini anak perempuan Gabenor Pattani.


Dikatakan bahawa saudaranya telah memeluk Islam dan sedang membina Masjid Krue Se.


Oleh kerana Lin Chao gagal membawa saudaranya pulang ke kampung halamannya setelah dia bersumpah untuk menghalang pembinaan atap masjid, dia diduga menggantung dirinya di atas pokok berhampiran masjid dan abangnya dikebumikan di tempat yang sama.


Walaupun legenda ini tidak dapat disahkan, secara tidak langsung diyakini bahawa pembinaan masjid yang belum selesai sampai sekarang berkaitan dengan kutukan.


Masjid Kerisik tidak hanya dikunjungi oleh pelancong tempatan dan asing kerana keunikannya, tetapi juga merupakan tempat dengan sejarah yang panjang yang menyaksikan pembunuhan beramai-ramai masyarakat Islam ketika solat baru selesai pada tahun 2013.


Hingga hari ini, masih terdapat tembakan di pintu masjid, walaupun bahagian masjid yang lain telah dibina semula oleh penduduk tempatan.

Catat Ulasan

0 Ulasan