Nordlingen - Sebuah Bandar Di Kawah Meteor

Subscribe Us

Nordlingen - Sebuah Bandar Di Kawah Meteor

Bandar Nordlingen di daerah Donau-Ries, Bavaria berbeza dengan bandar-bandar lain di daerah ini. Sebenarnya, ia berbeza dengan bandar lain di seluruh planet ini. 


Bandar abad pertengahan yang indah ini mempunyai populasi 20,000 dan terletak sepenuhnya dalam kawah besar selebar 25 kilometer. 


Kawah bernama Nördlinger Ries terbentuk 14.5 juta tahun yang lalu ketika sebuah meteor menghentam bumi. Kurang dari lima puluh tahun yang lalu, ada bukti asal usul kota yang sebenarnya.

5 Kawah Meteor Terbesar yang Ada di Bumi,kawah meteor di indonesia kawah chicxulub kawah vredefort kawah meteor di arizona adalah chicxulub crater kawah di bumi komet sungai meteor


Selama bertahun-tahun, orang berpendapat bahawa terhasil lubang misteri di tengah-tengah bandar adalah disebabkan kawah gunung berapi. 


Kemudian pada tahun 1960, dua saintis Amerika Eugene Shoemaker (kemasyhuran Comet Shoemaker-Levy 9) dan Edward Edward membuktikan bahawa bulatan ini sebenarnya disebabkan oleh kesan meteorit. 


Menurut laporan, ketika mengunjungi sebuah gereja di Nordlingen, pembuat kasut itu menebuk dinding untuk melihatnya, dan dengan terkejut menemui kuarza, sebuah batu, batu yang biasanya terkait dengan serpihan meteor.


Tekanan hentaman dapat dilihat dengan jelas. Penjelajahan seterusnya mengenai formasi batuan pelik di Ries akhirnya menentukan bahawa kawah itu disebabkan oleh hentaman meteor.


Kawah lain adalah Kawah Steinheim, berdiameter sekitar 3.8 kilometer, terletak kira-kira 42 kilometer barat daya pusat Rees. Dipercayai bahawa kedua-dua kawah ini terbentuk oleh kesan asteroid binari.

lingkaran planet meteor yang jatuh ke bumi disebut apakah itu meteoroid nama meteor yang memusnahkan dinosaurus dampak meteor jatuh ke bumi meteorit hoba nama meteorit terbesar di dunia bagaimana kawah terbentuk

Orang-orang Nordlingen-Tidak merisaukan apa-apa yang berlaku dan telah bertapak di kawah ini selama lebih beratus-ratus tahun

Kawah kesan paling menarik di Bumi, Kawah qamari - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas,  4 Kawah Besar Bekas Hantaman Meteor yang Ada di Bumi

punca kepupusan dinosaur meteorit meteoroid terbentuk akibat hentaman meteorit maklumat tentang asteroid susunan meteor batu meteorit fasa bulan bagaimana kawah terbentuk di permukaan bulan kesan meteor jatuh ke bumi kepupusan dinosaur asteroid terletak diantara planet apa itu meteorit

Gunung ini sebenarnya adalah pinggir kawah tersebut.


Nordlingen - Sebuah Bandar Di Kawah Meteor


Catat Ulasan

0 Ulasan